سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! . . . از نادانی و بیهودگی و از گفتار و کردار بد به تو پناه می برم . [امام علی علیه السلام ـ در دعای یوم الهریر در پیکار صفّین ـ]
 
پنج شنبه 89 آذر 11 , ساعت 12:55 صبح

                                                                                                                                                             به نام الله پاسدار حرمت خون  شهیدان                                                                                                                          

                                                                                                                                                                چفیه از چه زمانی جزو لباس رهبر شد؟                                        

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در این زمینه می گوید:

چفیه در بین رزمندگان کاربردهای متفاوتی داشت؛ چفیه علاوه بر اینکه سمبل مقاومت و بسیج بوده در دوران دفاع مقدس دارای کاربردهای متفاوتی بوده از جمله اینکه بسیجیان در هنگام نماز از آن به عنوان سجاده استفاده می کردند. رزمندگان همچنین از چفیه در زمستان برای جلوگیری از سرما و در تابستان برای جلوگیری از گرما استفاده می نمودند. آنها همچنین رزمندگان در هنگام زخمی شدن برای جلوگیری از تشدید خونریزی از چفیه استفاده می کردند.

مقام معظم رهبری در زمان حضور در جبهه ها و مانورهای نیروهای مسلح، نوعاً از چفیه استفاده می کردند. حضرت آقا در مانور شهادت که در زمان جنگ به خلیج فارس تشریف آورده بودند با لباس سپاهی و چفیه روی عرشه ناو حضور یافتند که این کار باعث روحیه مضاعف رزمندگان دفاع مقدس شد. همچنین ایشان در طول دوران دفاع مقدس نیز که در جبهه ها حضور می یافتند عمدتاً از لباس نظامی و چفیه استفاده می کردند.

 


پس از پایان جنگ نیز سپاه پاسداران پنج مانور بزرگ را برنامه ریزی کرد که به تصویب فرمانده کل قوا رسانده بود که در سال 74 اولین مانور تحت عنوان مانور بزرگ عاشورا در منطقه عمومی ساوه برگزار شد که معظم له برای نخستین بار از بسیجیان و سپاهیان به شکل سواره سان دیدند. در آن مانور همچنین تانک ها از مقابل معظم له رژه رفتند که حقیقتا مانور جالب توجهی بود خاطرم هست از فرماندهانی که سوار بر تانک از مقابل حضرت آقا رژه رفتند «سردار شهید احمد کاظمی» بود.
برای اینکه فرمانده کل قوا با چه لباسی در مانور عاشورا ( سال 74) شرکت کنند پیشنهادهای مختلفی ارائه شد. در نهایت ایشان به ابتکار خودشان با چفیه در آن مانور حضور یافتند؛ و از آن موقع چفیه جزو لباس حضرت آقا شد و چفیه معنویت مضاعفی یافت.

 

 

در مانور دوم که بیت المقدس نامگذاری شد و در تنگه هرمز و خلیج فارس اجرا شد هم مقام معظم رهبری با لباس رزم و چفیه شرکت کرده بودند. در شرایط سیاسی اردیبهشت سال 76 در منطقه حضور معظم له بازتاب وسیعی داشت و گفتنی های فراوانی از آن حضور وجود دارد               


لیست کل یادداشت های این وبلاگ